توضیحات: در این تحقیق که مربوط به درس اندیشه اسلامی 2 می باشد به بررسی منشا دین از دیدگاه جامعه شناس معروف قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم، داوید امیل دورکیم پرداخته شده است و شامل تقسیم بندی نظریات درباره منشا دین، اهم پیش فرض های نظریه دورکیم، نظریه دورکیم و نقد های وارد بر آن می باشد.
مقدمه: بحث منشأدین، از مباحث مهم فلسفه دین است. در این مقدمه به مباحثى مانندم عانى منشأ دین، تاریخچه بحث منشأ دین و بررسى علمى دین و نیز تقسیم نظریات درباره منشأ دین مى پردازیم. بحث منشأ دین با زمینه هاى مختلفى ارتباط دارد. مهم ترین آنها عبارتند از: روان شناسى دین، جامعه شناسى دین، مردم شناسى و تاریخ ادیان. از این رو در هر نظریه اى باید به مبانى روان شناختى و یا جامعه شناختى و... آن توجه کرد. رو شکلى در بیان این نظریات، این است که نخست مبانى نظرى آنها را بیان مى کنیم و سپس با استفاده از این مبانى، خود نظریه را تقریر کرده به نقد آن می پردازیم.
فهرست مطالب: 1- مقدمه 2- معانی منشاء دین 3- تاریخچه منشاء دین 4-ت قسیم نظریات دربارهی منشاء دین 5- مختصری از دورکیم 6- پیش فرضهای نظریه دورکیم الف) دین در نگاه دورکیم ب) سرشت جامعه ج) توتم چیست؟ د) توتمیسم:دین قبایل استرالیایی و) خدا همان جامعه است ه) تبیین باورهای دینی بر اساس توتمیسم 7- تحلیل نظریه دورکیم 8- نقد نظریه دورکیم الف) پیش فرضهای دورکیم ب) نقد روش شناختی نظریه دورکیم ج) نقد مردم نگارانه ی تجربی نظریه دورکیم د) نقد نظری نظریه دورکیم ه) نگاه کارکردگرایانه دورکیم به دین و نقد آن و) تحویلنگری؛ مولد کارکردگرایی ز) شواهد دورکیم ح) ایراداتی دیگر بر نظریه دورکیم خ) نقد از دیدگاه قرآن ل) نقد از دیدگاه استاد مطهری ی) نقد از دیدگاه علامه طباطبایی 9- نتیجهگیری 10- منابع و مآخذ
تعداد مشاهده:
1066
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.rar
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 78
حجم فایل:197
کیلوبایت
قیمت:
2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دریافت فایل
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان و دانش آموزان
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش