چکیده: نقاشی ایرانی که با عنوان نگارگری شناخته شده است، بیشتر دارای مضامینی عاشقانه - عارفانه و مذهبی است این مضامین برگرفته از شعرها و نثرهای ادبی میباشد که با خلاقیت هنرمند ایرانی عناصر اصلی آن به تصویر در آمده است. نخستین چیزی که در بررسی آثار ادبی و هنری نظر ما را به خود جلب میکند صورت عینی و مادی آن است. شعر و ادبیات از دیر باز متوجه خواستهای متعالی بشر در زمانها و مکانها بوده که در اشعار شاعرانی چون سعدی جاودانه شده و عنوان شعر جهانی به آن اطلاق گردید. شعر یوسف و زلیخا از بوستان سعدی که توسط هنرمند نقاش کمالالدین بهزاد ترسیم شده است، نمونه خوبی برای بیان ارتباط بین شعر و نقاشی میباشد. بدین ترتیب که سعدی شاعر بزرگ ایرانی این داستان قرآنی را با تخیّل و ذهنیات خود به صورت عناصر لفظی بیان کرده و بهزاد این شعر را با توجه به اعتقادات و برداشتهای ذهنی خود با عناصر بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه میگیرد به همین دلیل اسباب ایجاد شعرْ مبنایی معنایی دارد و نقاش هم در استفاده از شعر علاوه بر جنبههای معنایی به جنبهی نمادین و استعاری آن نیز توجه مینماید.
فهرست مطالب: چکیده مقدّمه ادبیات و شعر ساختار و عناصر تشکیل دهنده قصص هنر نگارگری ایرانی و بهره گیری آن از شعر ویژگی های نگارگری ایرانی کمال الدین بهزاد- زندگی و شیوه او بررسی تطبیقی شعر با نقاشی«یوسف و زلیخا» مطالعه تطبیقی نشانهها در شعر و نقاشی (نقد بینامتنی) نتیجهگیری پی نوشتها منابع و مآخذ فصلنامهها و مقالات چکیده انگلیسی
تعداد مشاهده:
2060
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 25
حجم فایل:221
کیلوبایت
قیمت:
4,400 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دریافت فایل
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته هنر، ادبیات و رشته های مرتبط
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش