بررسی رابطه بین کودک آزاری والدین و شرارت در کودکان، مطالعه موردی خوزستان
چکیده: این مقاله به بررسی ارتباط سبب شناختی بین ایذاء در دوران کودکی از سوی والدین و بروز جرم شرارت در دوره های بعدی زندگی این کودکان می پردازد. بر مبنای نظریه برکوئیتس که معتقد به یادگیری مشاهده ای خشونت در دوران کودکی است و همچنین یادگیری مشاهده ای بندورا طرح مقاله و ساخت آزمون طراحی گردید. جامعه پژوهشی این بررسی شامل کلیه مجرمین بزه شرارت و خشونت در زندانهای خوزستان در سال 1384 می باشد که با نمونه گیری تصادفی 80 نفر از آنها انتخاب و آزمون کودک آزاری در مورد آنها اجراء و پرونده محکومیتی و مددکاری آنها مورد مطالعه قرار گرفت. فرضیه اصلی پژوهش، معناداری و هماهنگی سبب شناختی بین این دو پدیده را تایید کرد. رابطه معناداری بین سواد والدین، ساخت خانواده تک والدی و طلاق زود هنگام با کودک آزاری آنها مشاهده شد. همچنین با کاهش سن و سواد مجرمان شدت جرم شرارت درآنها گسترش می یابد. بدلیل شرایط خاص اجتماعی و اهمیت دهی والدین به موقعیت دختران، بخش اعظم نمونه ها مرد بودند. 90درصد نمونه ها گزارش کردند والدین (بویژه پدران) کم یا بیسواد، آنها را طی دوران کودکی آزار و اذیت نموده اند که بیشتر از نوع آزار جسمانی بوده است. در مجموع میانگین درصدی نمره آزمون کودک آزاری در میان آزمودنی ها بالاتر از سطح میانه(60%) بود. مصادیق کودک آزاری شامل تنبیه بدنی، سوء استفاده جنسی، غفلت از فرزندان و محرومیت از غذا و تفریح می باشد. ضریب پایایی پرسشنامه کودک آزاری والدین به روش زوج و فرد 82/0 محاسبه گردید. راهکارها و پیشنهادات؛ در پایان نیز چندین پیشنهاد از جمله ایجاد یک ساختار مددکاری گسترده با اهرمهای قدرتمند قانونی-قضایی برای پیشگیری و درمان موارد کودک آزاری، ثبت وقعات کودک آزاری والدین و خانواده، طراحی و ارائه واحد درسی آشناسازی با مصادیق آزار کودکان برای دانش آموزان ارائه گردید. واژگان کلیدی: جرم شرارت، زندانیان خوزستان، کودک آزاری والدین، مجرمین
فهرست مطالب: چکیده 1- مقدمه 2- طرح مسأله و بیان موضوع 3- حوزهها و مفاهیم نظری 3-1- شرارت و خشونت آموخته شده 3-2-1- یادگیری اجتماعی-مشاهده ای؛ نظریه آلبرت بندورا 3-2-2 سوابق پژوهشی و عوامل ساختاری کودکآزاری 3-2-3 پیامدهای کودک آزاری 4- تعریف مفاهیم 4-1- تعریف پرخاشگری 4-2 تعریف کودکآزاری 4-3- تعریف شدت الگوی مجرمانه شرارت و کودکآزاری 4-3-1 ایام حبس و نوع مجازات شرارت 4-3-2 شدت کودک آزاری 5- سؤالات و فرضیات پژوهش 6- روش شناسی پژوهش 6-1- جامعه و نمونه آماری 6-2- ابزار جمعآوری اطلاعات 7- یافتهها و داده های آماری 7-1- گزارش آزمون فرضیهها 8- بحث و نتیجهگیری 9- پیشنهادات و محدودیتهای پژوهش منابع
تعداد مشاهده:
1498
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 25
حجم فایل:179
کیلوبایت
قیمت:
3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دریافت فایل
راهنمای استفاده:
قابل ارائه به مقاطع کاردانی تا ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش فهرست بندی شده آماده مطالعه و چاپ