بررسی رابطه بین کودک آزاری والدین و شرارت در کودکان

بررسی رابطه بین کودک آزاری والدین و شرارت در کودکان


بررسی رابطه بین کودک آزاری والدین و شرارت در کودکان، مطالعه موردی خوزستان

چکیده:
این مقاله به بررسی ارتباط سبب شناختی بین ایذاء در دوران کودکی از سوی والدین و بروز جرم شرارت در دوره های بعدی زندگی این کودکان می پردازد. بر مبنای نظریه برکوئیتس که معتقد به یادگیری مشاهده ای خشونت در دوران کودکی است و همچنین یادگیری مشاهده ای بندورا طرح مقاله و ساخت آزمون طراحی گردید.
 جامعه پژوهشی این بررسی شامل کلیه مجرمین بزه شرارت و خشونت در زندانهای خوزستان در سال 1384 می باشد که با نمونه گیری تصادفی 80 نفر از آنها انتخاب و آزمون کودک آزاری در مورد آنها اجراء و پرونده محکومیتی و مددکاری آنها مورد مطالعه قرار گرفت. فرضیه اصلی پژوهش، معناداری و هماهنگی سبب شناختی بین این دو پدیده را تایید کرد. رابطه معناداری بین  سواد والدین، ساخت خانواده تک والدی و طلاق زود هنگام با کودک آزاری آنها مشاهده شد. همچنین با کاهش سن و سواد مجرمان شدت جرم شرارت درآنها گسترش می یابد. بدلیل شرایط خاص اجتماعی و اهمیت دهی والدین به موقعیت دختران، بخش اعظم نمونه ها مرد بودند. 90درصد نمونه ها گزارش کردند والدین (بویژه پدران) کم یا بیسواد، آنها را طی دوران کودکی آزار و اذیت نموده اند که بیشتر از نوع آزار جسمانی بوده است. در مجموع میانگین درصدی نمره آزمون کودک آزاری در میان آزمودنی ها بالاتر از سطح میانه(60%) بود. مصادیق کودک آزاری شامل تنبیه بدنی، سوء استفاده جنسی، غفلت از فرزندان و محرومیت از غذا و تفریح می باشد. ضریب پایایی پرسشنامه کودک آزاری والدین به روش زوج و فرد 82/0 محاسبه گردید. راهکارها و پیشنهادات؛ در پایان نیز چندین پیشنهاد از جمله ایجاد یک ساختار  مددکاری گسترده با اهرمهای قدرتمند قانونی-قضایی برای پیشگیری و درمان موارد کودک آزاری، ثبت وقعات کودک آزاری والدین و خانواده، طراحی و ارائه واحد درسی آشناسازی با مصادیق آزار کودکان برای دانش آموزان ارائه گردید.
واژگان کلیدی: جرم شرارت، زندانیان خوزستان، کودک آزاری والدین، مجرمین 

فهرست مطالب:
چکیده
1- مقدمه
2- طرح مسأله و بیان موضوع
3- حوزه‌ها و مفاهیم نظری
3-1- شرارت و خشونت آموخته شده
3-2-1- یادگیری اجتماعی-مشاهده ای؛ نظریه آلبرت بندورا
3-2-2 سوابق پژوهشی و عوامل ساختاری کودک‌آزاری
3-2-3 پیامدهای کودک آزاری
4- تعریف مفاهیم
4-1- تعریف پرخاشگری
4-2 تعریف کودک‌آزاری
4-3- تعریف شدت الگوی مجرمانه شرارت و کودک‌آزاری
4-3-1 ایام حبس و نوع مجازات شرارت
4-3-2 شدت کودک آزاری
5- سؤالات و فرضیات پژوهش
6- روش شناسی پژوهش
6-1- جامعه و نمونه آماری
6-2- ابزار جمع‌آوری اطلاعات
7- یافته‌ها و داده های آماری
7-1- گزارش آزمون فرضیه‌ها
8- بحث و نتیجه‌گیری
9- پیشنهادات و محدودیتهای پژوهش
منابع

تعداد مشاهده: 1498 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:179 کیلوبایت

 قیمت: 3,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    قابل ارائه به مقاطع کاردانی تا ارشد رشته روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش
    فهرست بندی شده
    آماده مطالعه و چاپ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.