قسمتی از متن: جنگ روانی از واژههایی است که تاکنون تعاریف متنوع و گوناگونی بر اساس شرایط استفاده از آن ارائه شده است. ارتش امریکا در مارس 1955 در آییننامه رزمی خود تعریفی جالب از جنگ روانی در عرصه بینالمللی ارائه کرد. جنگ روانی در آییننامه یاد شده اینگونه تعریف شده است: «جنگ روانی استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد».به اعتقاد ویلیام داواتی جنگ روانی عبارت است از: «مجموع اقداماتی که از طرف یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولتها و ملتهای دیگر در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی، سیاسی و اقتصادی انجام میشود». طرفداران این نگرش اغلب بر این باورند که تبلیغات جزء اصلی و اساسی جنگ روانی است نه همه آن.جنگ روانی همچنین عبارت از مجموعه اقدامات تبلیغی ـ روانی یک کشور یا گروه به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و مردم در جهت مطلوب.
فهرست مطالب:مقدمهابزارهای جنگ روانیانواع جنگ روانیجنگ روانی استراتژیکجنگ روانی تاکتیکیجنگ روانی تحکیمیعوامل مؤثر بر موفقیت جنگ روانیمزایای جنگ روانی نسبت به جنگ نظامیاهداف جنگ روانیتاکتیکهای جنگ روانی