مقدمه: ارائه تعریفی دقیق و خالی از اشکال برای طبقه اجتماعی به آسانی میسر نیست زیرا اختلاف نظر در این مورد زیاد است ولی اگر به «طبقه اجتماعی عبارتست از مجموعهای از پایگاه های مشابه» و یا طبقه اجتماعی را میتوان عبارت از گروه بسیار وسیعی دانست که در برگیرنده پایگاه های متعدد و مشابهای است. آموزش و پرورش فراگیری زگهواره تا گور است. در هر جامعه که یافت می شود، اشکال گوناگونی دارد. از یادگیری براساس تجربه های زندگی تا آموزش و پرورش آموزشگاهی، از اجتماعات صنعتی تا غیر صنعتی، از محیط های روستایی تا شهری، ازگروه سنی به گروه سنی. بنابر این آموزش و پرورش یک پدیده اجتماعی است و مثل هر پدیده اجتماعی مورد مطالعه جامعه شناسی است. جامعه شناسان به پی جوش وتوجیه ساده نگرانه علیت یگانه در تغییرات فرهنگی جامعه اعتقاد ندارند. عوامل تغییر نمی تواند مورد تجزیه کامل قرار گیرند و همانند عللی مستقل و دارای تاثیرات یک جانبه بررسی می شوند. مسلما تخیلی بیش نخواهد بود اگر بگوییم که محیط جغرافیایی شرایط زیستی، نیروهای فوق طبیعی، یا نبوغ شخصی هرکدام در مورد خاص تنها عامل تغییرات نتایج مطالعات تاریخی نیز این نوع اظهار نظرها و نظرها را بکلی رد می کند. بنابر این در مطالعه عوامل و شرایط تغییر اجتماعی ما در مقابل یک موضوع اساسی قرار داریم، یعنی باید بگوییم آیا ممکن است بتوانیم عامل یا عوامل و شرایطی را که نفوذ اساسی در تاریخ جوامع بشری دارد مشخص کنیم؟ به عبارت دیگر آیاعوامل غالب یا مسلطی که توجیه کننده تغییر اجتماعی باشند وجود دارند ؟ البته این سوال جواب های بسیار متنوعی دریافت کرده است.
فهرست مطالب: مقدمه نگرش کلی انواع قشربندی اجتماعی طبقه بندی (social class) کاست (caste) تبیین قشربندی اجتماعی نظریه توافق نظریه تضاد رابطه آموزش و پرورش با تحرک اجتماعی دو شیوه متفاوت تحرک اجتماعی ازلحاظ ترنر (R.H.Turner) تحرک حمایتی (Sponsored Mobility) تحرک رقابتی (Contest Mobility) رابطه آموزش و پرورش با تحرک اجتماعی از دیدگاه هاویگارست عوامل وشرایط تغییراجتماعی عوامل مقاوم در برابر تغییر تحرک اجتماعی منابع و ماخذ