چکیده: تغییر و تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و چالشهای پی در پی نظامهای اقتصادی- اجتماعی، کاهش ذخایر زیرزمینی و افزایش فقر و بیکاری، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به مفهوم کارآفرینی را فراهم نمود تا آنجا که آخرین الگوی توسعه را توسعه مبتنی بر کارآفرینی قلمداد کردهاند. کارآفرینی فرایند ابتکار و نوآوری و ایجاد کسب و کارهای جدید در شرایط مخاطرهآمیز از طریق کشف فرصتها و بهرهگیری از منابع میباشد. کارآفرینی تبدیل ایده نو به محصول یا خدمات است که از نتایج آن میتوان به افزایش بهرهوری، ایجاد ثروت و اشتغالزایی اشاره نمود. دخالت عوامل متعدد سیاسی- اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی در فرایند کارآفرینی و ویژگیهای شخصیتی خاص کارآفرینان از جمله موضوعاتی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. نوآوری و خلاقیت، اعتماد به نفس، منبع کنترل درونی، ریسکپذیری، استقلال طلبی و انگیزه پیشرفت، از مهمترین ویژگیهای کارآفرینان است. بهویژه مک کله لند ( 1961 ) بر ارتباط انگیزه پیشرفت، کارآفرینی و توسعه تأکید فراوان دارد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای سطح انگیزه پیشرفت در سه گروه کارآفرینان فردی، کارآفرینان سازمانی و غیر کارآفرینان پرداخته است. به همین منظور 150 تن از مدیران عامل شرکتهای صنعتی شهر تهران ( در هر گروه، 50 نفر ) به صورت تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه انگیزه پیشرفت باهارگاوا ( 1994) پاسخ دادند. مقایسه میانگینهای سه گروه بهوسیله تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه مورد بررسی قرار گرفت و سطح تحصیلات سه گروه و نوع شغل پدر ( آزاد و یا دولتی ) توسط مجذور خی تحلیل شد. نتایج نشان دادند که انگیزه پیشرفت کارآفرینان ( فردی و سازمانی ) بهصورت معنیداری بیش از گروه غیر کارآفرین است و لذا فرضیه اول مبنی بر وجود تفاوت در سطح انگیزش پیشرفت کارآفرینان و غیرکارآفرینان تأیید شد. علی رغم وجود تفاوت بین دو گروه کارآفرین فردی و سازمانی در سطح انگیزه پیشرفت، از آنجا که این تفاوت معنیدار نبود فرضیه دوم پذیرفته نشد. مطابق مجذور خی بدست آمده، تفاوت کارآفرینان و غیرکارآفرینان از نظر سطح تحصیلات و نوع شغل پدر معنیدار است. به دین معنی که سطح تحصیلات کارآفرینان بالاتر از غیر کارآفرینان است و پدر اغلب کارآفرینان بهصورت آزاد- و نه دولتی- شاغل هستند و بدین ترتیب فرضیه سوم و چهارم تأیید شدند.
فهرست مطالب: چکیده: فصل اول: (طرح تحقیق) مقدمه تعریف موضوع تحقیق اهمیت موضوع تحقیق اهداف تحقیق فرضیه های تحقیق محدودیتهای تحقیق تعاریف عملیاتی فصل دوم: (سابقه تحقیق) مقدمه دستهبندی انگیزشها زمینههای تاریخی پیدایش نظریه انگیزش انگیزش درونی و انگیزش بیرونی تعاریفی از انواع انگیزش انگیزش درونی در مقابل انگیزش بیرونی انگیزش اجتماعی انگیزه پیشرفت انگیزش پیچیده انگیزههای هوشیار در مقابل انگیزههای ناهوشیار چهارچوب نظری و مفهومی روش پیکره بندی حوزه تحلیل پیکرهبندی سابقه تحقیق فصل سوم: (روش تحقیق) موضوع تحقیق 1- روش تحقیق 2- ابزار جمع آوری اطلاعات 3- روش آماری حجم جامعه کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز بوکان 4- چگونگی جامعه آماری فصل چهارم و پنجم: (یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها) فصل ششم: (نتایج و پیشنهاد ها) نتیجه گیری فهرست منابع و مآخذ
تعداد مشاهده:
932
مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.doc
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 77
حجم فایل:563
کیلوبایت
قیمت:
14,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.
پرداخت و دریافت فایل
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته مدیریت، روانشناسی و علوم تربیتی